Fastighetsägareföreningen Ytterby B u.p.a. FYB

Verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2018

Styrelsen får för verksamhetsåret avge följande verksamhetsberättelse.

Styrelsen har bestått av följande personer:

Ordförande Annika Vangstad
Kassör Sara Thollin
Sekreterare Jan-Eric Ramberg
Ledamot Ulrika Thorildsson
Ledamot Thomas Thornberg
Suppleant Per Fellenius
Suppleant Jan Ahlén

Revisor Thomas Telander

Valberedning Föreningen har inte lyckats finna någon valberedning 2018.

Hamnkaptener:
Johan Lundh (Ytterbyviksbryggan)
Jonn Persson (Badhusbryggan)
Tillsynsman Olof Anderson (Ytterbyuddsbryggan)
Tillsynsman Jan-Eric Ramberg (Björkviken)

Föregående årsstämma hölls den 3 maj 2018. Under verksamhetsåret har styrelsen haft 3 styrelsemöten samt mailkontakt för beslut per capsulam.

Styrelsen har även deltagit på styrelsemöte tillsammans med YBS för att stämma av frågor som berör vardera föreningsverksamhet. Samverkan mellan de båda styrelserna är god vilket ses som mycket positivt både av medlemmar och styrelseledamöter. Samverkan gäller bland annat framtida planer för markområdet i Björkviken och området runt Brandstationen.

Medlemmar

År 2018 var 177 fastigheter medlemmar i FYB, vilket motsvarar 41% av antalet möjliga medlemmar. Idag ligger drygt 400 fastigheter som ligger inom FYBs område. Antalet medlemmar har blivit något fler under 2018. Antalet potentiella medlemmar har under de senaste åren på grund av nybyggnation och avstyckningar. Dock bedöms detta att komma att stabiliseras under 2019-2020.

Intentionen är att rekrytera fler medlemmar till FYB bland annat via Facebook-gruppen ”Vi på Resarö” samt via skyltar och anslag på ön. Skyltar vid respektive brygga tydliggör att det är FYB som förvaltar bryggorna och strandområdet.

Ett av FYBs syften är att möjliggöra tillgång till bryggor och strandnära markområden. Samtliga medlemmar uppmuntras att sprida detta budskap till grannar och andra öbor så att ännu fler medlemmar engagerar och ansluter sig. Vilka fastigheter som ligger inom FYBs område och därmed har möjlighet att bli medlem anges på föreningens hemsida.

Bad blir tillgängligt för allt fler runtom på ön vilket ofta uppskattas av medlemmar. Det är viktigt att tydliggöra att FYB inte enbart hanterar bryggor och båtplatser utan även möjliggör för rekreation och social samvaro.

Badhusbryggan

FYB har hyrt ut samtliga möjliga båtplatser vid bryggan, idag 15 stycken. Kön är gemensam för samtliga bryggor.

Styrelsen fick på föregående årsstämma ett godkännande att sätta av en större budget för renovering av Badhusbryggan under 2018. Ett flertal medlemmar åtog sig att engagera sig i renoveringen. Dock har renoveringen inte kunnat slutföras på grund av bristande tillgång till leverantörer som kan genomföra uppdraget. Förslag och offerter kommer att presenteras på stämman.

Under 2018 har ytterligare träd fällts. Ris och sly har eldats och det har städats runt Badhusbryggan. Markområdet hålls efter på ett önskvärt sätt av ägarna till närliggande grannfastigheter. En arborist klippte träden utmed gångvägen ner mot bryggan från Bygårdsvägen.

De två gästbojarna har använts och flera medlemmar har uttryckt sin uppskattning för dessa.

Styrelsen har också undersökt möjligheterna att få bygglov för en bastu. En bygganmälan kommer att lämnas in under 2019. Renovering av bryggan prioriteras i steg 1 då bryggan idag ej kan garantera säkerheten vid bad.

Ytterbyviksbryggan

Under 2018 har samtliga 46 båtplatser av hyrts ut. Viss omstrukturering mellan båtplatsinnehavare kan göras beroende på att platsernas storlek varierar, liksom båtarnas storlek. Detta ligger inom hamnkaptenens ansvar att besluta.

Bryggkapten är Johan Lundh.

Ytterbyuddsbryggan

Grannar har röjt på området efter tillåtelse från FYB.

Björkviken

Området röjdes under 2018. YBS äger själva marken intill bryggan. FYB är önskar att tillsammans med YBS utveckla området och rusta bryggan.

Styrelsens arbete

Vissa tjänster som kassör är betungande och styrelsen ska utvärdera om bokföringsarbetet kan köpas in för att stötta den ansvarige kassören.

Föreningen ska även undersöka att använda ungdomar från lokala föreningar för röjningsarbeten och liknande uppgifter.

Övrigt

Styrelsen har nu skaffat ett Swish-konto till föreningen för att underlätta inbetalning av medlemsavgifter. Numret är:123 618 46 34

Styrelsen bevakar planfrågor som rör FYB inom exempelvis Resarö Mitt. Medlemmar som är engagerade i planfrågor kan kontakta Gunilla Lauters i Resarö Bygdeförening.

Gamla brandstationen

Lokalen har under verksamhetsåret varit uthyrd. Marken som byggnaden står på ägs av YBS och arrenderas av FYB. FYB och YBS utvärderar framtiden Brandstationen och tillhörande markområde.

Styrelsen har även undersökt vad det skulle kosta att riva byggnaden. Bedömningen är att kostnaden är alltför hög för att det ska kunna genomföras.

Året avslutades och 2019 inleddes med Stormen Alfrida. I samverkan med YBS har trädröjare anlitats för att städa upp efter stormens framfart.

Ångbåtsbryggan

FYBs mark vid ångbåtsbryggan har röjts via YBS försorg vilket är naturligt då de även sköter om anslutande markområde med strand and brygga.

Motioner

Inga motioner inkommit under året.

Ett varmt tack till alla er som med ideellt arbete välvilligt ställt upp för att hålla våra bryggor och fastigheter i gott skick!

Resarö i april 2018

Annika Vangstad, Ordförande